Wednesday, September 16, 2015

Cintakah kita atas keimanan ?


Assalamualaikum...

Saya minta maaf.. dah lama saya termenung fikir pasal ni. Percayalah tak semua lelaki yang suka ajak perempuan buat maksiat.

Sejak dari sekolah, saya memang pelik kenapa orang kata mendekati zina itu haram. Bukannya berzina lagi dah berdosa. hmmm. Malas nak fikir panjang-panjang. Saya kan sekolah lagi.. Tapi masa saya di sekolah, boleh kata saya kira baik la. Saya tak hisap rokok sebab saya tahu benda tu tak bagi faedah pun. Tapi saya bukannya skema. Pernah jugak ponteng kelas sekali dua. Biasa-biasa je. hehe.

Tapi sejak saya masuk U saya tengok pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan memang sangat ketara. Ye la kat sini ikut suka hati je nak buat apa. Tak macam kat sekolah, nak jumpa awek pun sorok-sorok takut warden nampak. Tapi tu dulu.. sekarang saya dah dekat U.

Hmmmm.. saya tengok ramai perempuan tak pakai tudung. Ada yang pakai tudung. ok la.. Tapi baju pula hurmmm, seluar pulak alamak.. Ada juga baju dah labuh seluar dah longgar tapi tudung pula tak tutup dada. Nampak segala apa yang kami kaum adam ni takde. Aduiii, camne nak jaga iman ni ?? tapi saya still control lagi, saya still ingat Allah larang kita dekati zina. 

Sampailah satu hari, ada seorang perempuan cakap dia suka saya. Dia cantik, pakai tudung dan dia ni baik juga :) Zaman sekarang ni, perempuan makin berani tunjuk tunjuk hint. Mula-mula just nak kawan, sms nak share masalah, kalau pergi shopping atau holiday mana-mana mesti dia ada belikan something kat saya. Mula-mula saya tak layan sangat juga. Sebab takut terbagi harapan kat orang perempuan ni. Mereka (perempuan) mudah sangat perasan. Layan sikit terus ingat kita suka dia.. Perempuan~~~

Lama-lama dia dah berani call saya. Dengan suara perempuan yang memang lembut mendayu-dayu, naik luruh jantung saya dengar. Dia minta tolong belikan set kfc zinger burger. Aduii. Banyak kali saya fikir nak beli ke x nak beli ke x. Puas saya cari alasan. Saya tak nak timbul fitnah. Tapi bila dia cakap dia ada gastrik. Hati saya mula timbul kesian. Saya beli makanan dan bagi kat dia. Mula-mula memang asalnya kesian je. Tapi dah lama-lama saya rasa best pulak. Ada orang nak msg saya,kejutkan saya solat subuh, ada orang nak dengar masalah saya. Kira saya ni bertuah sangat sebab saya tak cari girlfriend pun dah ada orang sayang saya. eh! syooookk la pulak. kau ada ? takde kan..

Satu hari, kami keluar berdua dekat satu tempat ni nak lintas jalan, dia dah ada kat depan. Tiba-tiba ada kereta laju kat jalan tu. Spontan saya tarik tanggannya. Zaappp! saya rasa berdebar-debar, rasa terkejut pun ada. Tapi niat saya nak selamatkan dia je. Yang paling buat saya terkejut, dia senyum.. Entah.. tak faham apa dia fikir. Dia tak marah ke aku pegang tangan dia. Hati saya pelik. Dia senyum lagi dan berkata awak, terima kasih.. sayang awak! Saya senyum juga. Malas nak fikir panjang-panjang. Oh seronoknya... Lembutnya tangan diaaaaaa.. Rasa nak pegang lagi. 'Haa gatal-gatal' hati saya marah. Tapi hati saya nak. Dan jujur makin lama saya makin rasa sayang pada dia. Tak boleh kalau tak bersms. Yela bila hati dah sayang.. bila hati dah rindu.. bila hati dah penuh dengan 'nafsu' errrrrrr...


Nafsu ?

Saya suka dia sebab nafsu ke ?
Saya cinta dia sebab nafsu ke ? 
Tak ! kan saya nak ambil dia jadi isteri saya nanti !
Hati saya marah
'Awak pasti ke nak ambil dia jadi isteri?'
Entah dari mana suara itu datang.
Bunyi seakan-akan mengejek.
Entah,
Tak tahu apa yang saya fikir time tu.
Macam-macam perasaan, 
Tapi saya buat tak tahu.
Biar dalam hati saya rasa macam,
'eh betul ke apa yang aku buat ni?'
Saya dan dia dah tercouple.
Nak buat macam mana,
Best la ada couple ni,
Kawan-kawan selalu puji,
Dia cantik even bertudung.
Tapi styloo bergaya kot,
Tambahh-tambah dengan fesyen sekarang.
Saya yang tak kembang semangkuk? eh..
Please sama-sama jaga diri..

Satu hari itu,
Saya terjumpa satu video ni.
Video hilal asyraf,
Tentang cinta.
Cinta yang hakiki
Terpaku
Terpana 
Terasa
Semua ada.
Saya cinta dia.
Tapi kenapa saya makin bawa dia ke neraka ?
Astaghfirullah..
Kalau betul saya cinta dia,
Saya mesti nak bawa dia ke syurga.
Tapi situasi saya ?
Saya terpaksa mengaku,
Saya kalah dengan 'nafsu'
Saya sebenarnya,
....ikut nafsu.

Sepanjang hari, lepas saya tengok video tu, saya diam. Kawan-kawan ajak main bola saya tolak. Saya bagi alasan. Saya yang nak sendiri. Hp saya letak tepi. Tekan punat off. Saya malu. Saya dah tak sanggup. Saya dah malu sangat-sangat depan Allah. Sya still solat. Kadang-kadang saya mengaji. Tapi.... saya  buat maksiat jugak. Saya makin lalai. Endah tak endah tentang dosa. Saya rasa.. saya dah tahu kenapa Allah tak bagi dekati zina. Sebab nanti end up, jadi macam saya. Dari sms, lepas tu call, dengar suara, rasa nak jumpa, bila dah terpegang tangan sekali, rasa nak pegang banyak kali. Semua tu NAFSU !!

Banyaknya dosa saya :( Allah Allah Allah.. Saya bangun ambil wudhu' dan solat sunat 2rakaat. Saya minta sangat-sangat Allah ampunkan dosa saya. Allah ampunkan dosa-dosa kita. Dan air mata jantan saya mengalir. Bila dah tenang saya text dia..

Awak, this is not the right way. This is not the way that Allah bless. I let you go and please let me go. I don't want to bring you to jahannam. Instead I'll pray for you to get light from Allah. May Allah bless you and me

Dan saya terus matikan hp. Buat kali kedua saya sedar. Susah. Tapi saya bergantung sepenuhnya pada Allah. Sebab Allah yang pegang hati saya. pegang hati dia. Saya tak nak berpaling lagi.

Dan untuk hawa semuanya.. jangan terlalu murah, jangan ambik kesempatan dengan kelemahan lelaki, awak buat suara mendayu-dayu macam tu, sembut perfume wangi, pakai skirt blouse selendang ala-ala hot gitu, dah namanya Lelaki. Kuat mana imannya pasti akan tergoda jugak. Jadi, kena sama-sama jaga diri. 


Simpan godaan-godaan tu pada orang teristimewa kelak..

Dan sekarang saya terus begini. Mujahadah. Doa saya terus kuat. Doa supaya dia faham, Doa sama-sama kita dalam redhaNya.. InshaAllah.. :)

#tak perlu tahu post sape. tapi deep kan ? tanyalah iman.. sekian :)



klu da bace..jgn lupa komen tau..

1 comment:

 

Copyright 2015 © Ziela Roslee. Design by Ayu Barbydol